MİMAR SİNAN DEHASI
> Mimar Sinan'in Selimiye Camii'nin kubbesini o genisliğe oturtmak için
13 bilinmeyenli bir denklemi matematiğin bilinen 4 ana isleminden farkli
besinci. bir islem yaratarak cozdugu soylenir.
>
> Ayrica minarelerin serefelerine cikanlarin yolda birbirlerini
> gormemeleri ise buyuk bir bir dehanin urunudur.
>
> Almanlar ayni sistemi meclislerinin onundeki dev kurede kullanmislar.
>
> Mimar Sinan bu sistemi 2 metre capindaki minarelere yuzyillar once
monte edebilecek bir dehadir.
>
> Almanlarin dehasi ise, o cirkin metal yiginina Selimiye'den fazla
turist cekebilmelerindedir..
>
> *******************************************
>
> Bir gun Selimiye Camii'ne girenler,
> kubbenin altiında bir Japon'un ayaklarini kibleye doğru uzatmis
> sirtustu yattigini gormusler
>
> Tabii hemenJapon'u, "Burasi kutsal bir yer. Bu sekilde yatmak bizim
inanclarimiza gore saygisizliktir.
> Lutfen oturun veya ayakta durun" diyerek uyarmislar.
>
> Ancak, Japon trans vaziyetteymis,
> gozlerini kubbeden ayirmadan soyle sayikliyormus:
>
> "Bu imkansiz. Ben yillarin muhendisiyim. Bu kubbe var olamaz.
> Hayal goruyorum. Bu kubbenin orada o sekilde durmasi fizik ve
> matematik kurallarina aykiri.
> Bu imkansiz, orada hicbir sey yok,orada hicbir sey yok..."
>
> *********************************
>
> Selimiye camisisinin zemini gevsek toprakmis.
>
> Bu nedenle minarelerinin yakin zamanda yikilacagi farkedilimis.
>
> Uluslararasi bir grup bilimadami toplanmislar.
>
> Nasil kurtaririz bu tarihi minareleri diye kafa kafaya vermisler.
>
> Sonucta en son teknoloji olan metal kelepcelerle minarelerin
> temellerini sabitlemenin en iyi cozum olduğuna karar vermişler.
>
> Minarelerin temellerini acinca, koymayi dusundukleri kelepcelerin
aynisiyla karsilasmislar.
>
> Mimar Sinan bilmem kaç yüzyil once ayni seyi dusunmus megerse....?
>
> *********************************************
>
> 1950-60 arasi bir tarihte insaat muhendisi, mimar ve jeofizikçilerden
olusan bir Japon heyeti Turkiye'ye gelmis.
>
> Heyet Imar ve Iskan Bakanligi'ndan izin alarak ulkemizdeki tarihi
yapilari incelemeye baslamis.
>
> Ayasofyayi, Yerebatan Sarnicini filan gezdikten sonra sira Sinan' in
kalfalik eseri Suleymaniye Camisi'yle Sinan'in ogrencisi Mimar Davut
Aga'nin eseri Sultanahmet Camisi'ne gelmis.
>
> Japonlar bu camiler uzerinde gunlerce inceleme yapmislar.
>
> Her geçen gun saskinliklari daha da artiyormus.
>
> Cunkü Japonlar daha ilk incelemede camilerin gevsek bir zemin uzerine
insa edildiğini anlamislar.
>
> Ama bunca yil, bu camilerde bir catlak dahi olmamasina akil sir
> erdirememisler.
>
> Bunun uzerine Türkiye programinin gerisini tamamen iptal edip, bu
iki cami üzerine yogunlasmislar.
>
> Arastirmalarinin sonucunda herhangi bir sarsinti sirasinda bu iki
caminin sabitlenmediğini aksine yerinde oynayarak yikilmaktan
> kurtulabildiği ortaya çikmis. Minareleri incelediklerinde ise
> dumurlari ikiye katlanmis.
>
> Minarelerin cok daha gelismis bir rayli sistem mekanizmasi uzerine
oturtulduğunu ve her yone yaklasik 5 derece yatabildiğini gormusler.
>
> Daha derin arastirma yapmak için Edirne'ye,
>
> Sinan'in ustalik eseri Selimiye Camisi'ne gitmisler.
> Ordaki olaganustu sistemleri gorunce iyice dumur olmuslar.
>
>
>
> Selimiye'nin tüm sirlarini aylarini harcayarak
> cozmüsler.
>
> Japonya'ya donduklerinde ise Sinan'in sirlarini
> uygulamaya sokarak sehirlerini Sinan'in kullandigi
> sistemlerle kurup muazzam gokdelenler dikmisler.
>
> Yani su an gelismis ulkelerin gokdelen yapiminda
> kullanildiklari cogu sistem,
> yuzyillar önce Sinan'in gelistirdigi
> mekanizmalarmis.
>
>
>
> tac mahalın mımarı mehmet efendı mımar sınanın ogrencısıymıs
> Mimar Sinan'in Selimiye Camii'nin kubbesini o genisliğe oturtmak için
13 bilinmeyenli bir denklemi matematiğin bilinen 4 ana isleminden farkli
besinci. bir islem yaratarak cozdugu soylenir.
>
> Ayrica minarelerin serefelerine cikanlarin yolda birbirlerini
> gormemeleri ise buyuk bir bir dehanin urunudur.
>
> Almanlar ayni sistemi meclislerinin onundeki dev kurede kullanmislar.
>
> Mimar Sinan bu sistemi 2 metre capindaki minarelere yuzyillar once
monte edebilecek bir dehadir.
>
> Almanlarin dehasi ise, o cirkin metal yiginina Selimiye'den fazla
turist cekebilmelerindedir..
>
> *******************************************
>
> Bir gun Selimiye Camii'ne girenler,
> kubbenin altiında bir Japon'un ayaklarini kibleye doğru uzatmis
> sirtustu yattigini gormusler
>
> Tabii hemenJapon'u, "Burasi kutsal bir yer. Bu sekilde yatmak bizim
inanclarimiza gore saygisizliktir.
> Lutfen oturun veya ayakta durun" diyerek uyarmislar.
>
> Ancak, Japon trans vaziyetteymis,
> gozlerini kubbeden ayirmadan soyle sayikliyormus:
>
> "Bu imkansiz. Ben yillarin muhendisiyim. Bu kubbe var olamaz.
> Hayal goruyorum. Bu kubbenin orada o sekilde durmasi fizik ve
> matematik kurallarina aykiri.
> Bu imkansiz, orada hicbir sey yok,orada hicbir sey yok..."
>
> *********************************
>
> Selimiye camisisinin zemini gevsek toprakmis.
>
> Bu nedenle minarelerinin yakin zamanda yikilacagi farkedilimis.
>
> Uluslararasi bir grup bilimadami toplanmislar.
>
> Nasil kurtaririz bu tarihi minareleri diye kafa kafaya vermisler.
>
> Sonucta en son teknoloji olan metal kelepcelerle minarelerin
> temellerini sabitlemenin en iyi cozum olduğuna karar vermişler.
>
> Minarelerin temellerini acinca, koymayi dusundukleri kelepcelerin
aynisiyla karsilasmislar.
>
> Mimar Sinan bilmem kaç yüzyil once ayni seyi dusunmus megerse....?
>
> *********************************************
>
> 1950-60 arasi bir tarihte insaat muhendisi, mimar ve jeofizikçilerden
olusan bir Japon heyeti Turkiye'ye gelmis.
>
> Heyet Imar ve Iskan Bakanligi'ndan izin alarak ulkemizdeki tarihi
yapilari incelemeye baslamis.
>
> Ayasofyayi, Yerebatan Sarnicini filan gezdikten sonra sira Sinan' in
kalfalik eseri Suleymaniye Camisi'yle Sinan'in ogrencisi Mimar Davut
Aga'nin eseri Sultanahmet Camisi'ne gelmis.
>
> Japonlar bu camiler uzerinde gunlerce inceleme yapmislar.
>
> Her geçen gun saskinliklari daha da artiyormus.
>
> Cunkü Japonlar daha ilk incelemede camilerin gevsek bir zemin uzerine
insa edildiğini anlamislar.
>
> Ama bunca yil, bu camilerde bir catlak dahi olmamasina akil sir
> erdirememisler.
>
> Bunun uzerine Türkiye programinin gerisini tamamen iptal edip, bu
iki cami üzerine yogunlasmislar.
>
> Arastirmalarinin sonucunda herhangi bir sarsinti sirasinda bu iki
caminin sabitlenmediğini aksine yerinde oynayarak yikilmaktan
> kurtulabildiği ortaya çikmis. Minareleri incelediklerinde ise
> dumurlari ikiye katlanmis.
>
> Minarelerin cok daha gelismis bir rayli sistem mekanizmasi uzerine
oturtulduğunu ve her yone yaklasik 5 derece yatabildiğini gormusler.
>
> Daha derin arastirma yapmak için Edirne'ye,
>
> Sinan'in ustalik eseri Selimiye Camisi'ne gitmisler.
> Ordaki olaganustu sistemleri gorunce iyice dumur olmuslar.
>
>
>
> Selimiye'nin tüm sirlarini aylarini harcayarak
> cozmüsler.
>
> Japonya'ya donduklerinde ise Sinan'in sirlarini
> uygulamaya sokarak sehirlerini Sinan'in kullandigi
> sistemlerle kurup muazzam gokdelenler dikmisler.
>
> Yani su an gelismis ulkelerin gokdelen yapiminda
> kullanildiklari cogu sistem,
> yuzyillar önce Sinan'in gelistirdigi
> mekanizmalarmis.
>
>
>
> tac mahalın mımarı mehmet efendı mımar sınanın ogrencısıymıs
Yorum